הרעת תנאים

הרעת תנאים במקומות עבודה היא רעה חולה במשק הישראלי שלמרבה הצער, מתרחשת לעתים קרובות מדי, בין אם באופן מכוון ובין אם בתום לב. משום שמעסיקים מעטים ערים דיה למשמעותה המלאה של הרעת תנאים עבור העובד ולהוראות הדין הנוגעות לה, הם נוטים להיקלע לתסבוכות משפטיות מיותרות מול עובדיהם במקרים רבים. לכן במסגרת סקירה זו בחרנו לדון בהרחבה בנושא הרגיש של הרעת תנאים בעבודה – בתקווה לשפוך אור על נושא שעשויות להיות לו השלכות רבות הן על המעסיק והן על עובדיו.

מהי הרעת תנאים?

המושג של הרעת תנאים בעבודה, מטופל במסגרת סעיף 11 א' בחוק פיצויי פיטורין, שעל פיו היה ועובד חווה הרעת תנאים ממשית במקום עבודתו ונאלץ להתפטר בשל כך, אזי התפטרותו של אותו עובד תיחשב כפיטורין שיזכו אותו בתשלום פיצויי פיטורין ממעסיקו כחוק.

חשוב לדעת כי הרעת תנאים בעבודה אינה מוגבלת למקרים של הפחתה בשכרו של העובד או באחוז המשרה שלו,  אלא עשויה לבוא לכלל ביטוי במספר אופנים, כפי שיוסבר בהרחבה בשורות הבאות.

short-form-img
לייעוץ ראשוני השאירו פרטים ונחזור אליכם תוך 24 שעות:

    מה נחשב להרעת תנאים?

    הרעת תנאים בעבודה עלולה לבוא לכלל ביטוי, בין היתר, מחת הדרכים שלהלן:

    • הלנת שכר
    • הפחתה בשכר
    • יחס מתנכל מצד המעביד
    • פגיעה במעמד העובד

    עם זאת, המונח הרעת תנאים, או נסיבות שאין לדרוש מהעובד המשך עבודתו, מכסה גם מקרים שהמעסיק עלול שלא לייחס להם את המינוחים שמנינו לעיל, לרבות הימנעות ממימוש זכויות סוציאליות, כדוגמת תשלום דמי חופשה, דמי הבראה, שעות נוספות, החזר הוצאות נסיעה, או הימנעות מתשלום תמריצים שונים שהובטחו לעובד במסגרת הסכם ההעסקה, חרף עמידתם של עובדים בתנאים הנקובים בו. גם שינויים בשעות העבודה ובהיקף המשרה, וגם יחס מבזה או בלתי שוויוני מצד המעסיק כלפי עובד ספציפי – הם בחזקת הרעת תנאים מבחינת החוק בישראל.

    מהם תנאים הנוספים להכרה לכך שהעובד יוכר בדין מפוטר? 

    • מתן התראה למעסיק על פגיעה בעובד והעמדת המעסיק על הכוונה להתפטר אם הפגיעה ללא תתוקן, תוך זמן סביר. רק אם המעסיק לא מתקן ההרעה למרות פניות אליו קמה הזכאות. אין חובה לתת התראה כאשר ברור שהמעסיק לא יתקן הפגיעה, או כאשר המעסיק העסיק העובד בתנאי ההעסקה נחותים במיוחד המנוגדים לחוק.
    • קיום קשר סיבתי בין ההרעה לבין ההתפטרות. כלומר – צריך להראות שמה שהניע את העובד להתפטר היא ההרעה ולא גורם אחר כלשהו.

    מה ניתן לעשות במקרים של הרעת תנאים?

    עובד החווה הרעת תנאים במקום עבודתו, רשאי לפעול בכמה ערוצים על מנת לממש את זכויותיו מול המעסיק:

    ייעוץ עם עורך דין דיני עבודה

    במקרים של הרעת תנאים, הדבר הראשון שיש לעשותו הוא להיוועץ בעורך דין דיני עבודה על מנת לבחון את הפתרונות הזמינים שיאפשרו את מימוש זכויות העובד באופן היעיל ואופטימלי ביותר בנסיבות הקיימות.

    פנייה למעסיק

    במקרים רבים מה שעלול להתפרש בעיני העובד כהרעת תנאים בעבודה, עשוי הלכה למעשה להיות תוצר של אי הבנה מול המעסיק, שניתן ליישבה באמצעות מתן פתח לדיון בנושא. ישנם מקרים שבהם מעסיק חוטא בהרעת תנאים עקב אי ידיעת החוק, אך עובד שמביא לתשומת לבו את המחדל, מאפשר לו לפעול לתיקון הבעיה.

    למי לפנות במקרה של הרעת תנאים במקום העבודה?

    במקרה של הרעת תנאים במקום העבודה רצוי להסתייע בהקדם בשירותיו של משה וקרט – עורך דין דיני עבודה מנוסה, שיאפשר לכם ליישב בהקדם את המחלוקת בין כתלי בית המשפט או מחוץ להם, לתועלתכם המרבית.

    לייעוץ ראשוני חייגו עכשיו
    phone-icon052-860-3226 ⁩

      או השאירו פרטים ונחזור אליכם
      תוך 24 שעות:

      מאמרים מומלצים
      ייעוץ בוואטסאפ