פיטורים פיטורים שלא כדין

פיטורים שלא כדין

הדין מגדיר תנאים שונים וסיטואציות מגוונות, בהן הפסקת ההעסקה של עובד תיקרא פיטורין שלא כדין והיא איננה חוקית, או שהאופן שבו היא התרחשה איננו מהווה הליך תקין. 

על מנת שעובד שקיבל הודעה על פיטוריו, יוכל למצות את הזכויות המגיעות לו על פי החוק באם פיטורים אלה אינם חוקיים, ראשית חשוב להבין מהי ההגדרה של פיטורין שאינם כדין. קיימים לא מעט מקרים שבהם עובד מפוטר באופן שאינו חוקי, אך הוא עצמו אינו יודע זאת ומשלים בקלות עם הסיטואציה, בעוד שבעצם קיומה – היא מונעת ממנו בפועל קבלת זכויות מסוימות לרבות פיצויים, שעשויים להיפסק לטובתו באם יחליט להגיש תביעה כנגד המעסיק. 

short-form-img
לייעוץ ראשוני השאירו פרטים ונחזור אליכם תוך 24 שעות:

    על פיצויי פיטורין שלא כדין

    פיטורין אינם נעימים לאף אחד ועוד יותר כאשר אלו הם פיטורין שלא כדין – המייצרים עוגמת נפש רבה ומיותרת עבור העובד וכן בירוקרטיה מורכבת, בעיקר במקרים של אלו המבקשים לתבוע את זכויותיהם, לרבות קבלת פיצויים. עובדים רבים אינם חשופים לנושא ולא מודעים מספיק לזכויות העובד שלהם באם יפוטרו, כמו גם לעילות לפיטורין שכן נחשבות לחוקיות בהגדרה. 

    חשוב לדעת מתי ניתן ואף מומלץ לפעול, כדי לשנות החלטה על סיום העסקה שהגיעה מהמעביד ולהמשיך למלא את עבודתו, או מתוך רצון לעזוב את העבודה ולקבל פיצויים נאותים – אם אין מקום לשנות את ההחלטה הזו. 

    גובה הסכום שישולם לעובד הוא עניין אינדבדואלי, התלוי במשך תקופת ההעסקה ובגורמים נוספים אחרים.

    הסתרת השיקולים האמיתיים

    מעסיק מחויב להיות גלוי בפני העובד שפוטר ולהציג בפניו את הסיבה האמיתית והחוקית לסיום ההעסקה שלו. הסתרה של השיקולים האמיתיים לרצון לפטר את העובד, היא בבחינת פיטורין שלא כדין ועלולה להוות עילה לתביעה

    פיטורין בתקופת מחלה

    כאשר עובד נעדר ממילוי תפקידו במשך תקופה ארוכה, מסיבות בריאותיות המגובות במסמכים רלוונטיים, יש להתחשב בו ולאפשר לו להציג את המסמכים הנ"ל ואין לפטרו בשל ההיעדרות כל עוד לא מיצה ימי מחלתו לפי החוק. 

    גרימת אובדן הזדמנות עבודה אחרת

    סיטואציה שבה עובד שקיבל הצעה לעבור לתפקיד בארגון אחר, מסרב לה לאחר שמנהליו מבטיחים לו שיקבל קידום, תוספת לשכר או כל "פיתוי" שהוא גמול עבודה – אך בסופו של דבר מפוטר על ידי אותה ההנהלה – היא בבחינת פיטורין שלא כדין.

    פיטורים בניגוד להסכם

    הסכם עבודה אישי, הכולל תנאים מפורשים לסיום העסקה, לרבות תקופת העסקה מינימלית – מחייב את המעביד לקיים את תנאי המשרה ובכללם להימנע מפיטורים מסיבות המנוגדות למה שכולל הסכם העבודה.

    פיטורים שלא בתום לב

    כאשר המעסיק מפסיק את עבודתו של אדם, בשל סיבות אישיות שיש בהן אינטרס והדבר נעשה שלא בתום לב, ייחשב סיום ההעסקה כפיטורין שלא כדין.

    פיטורים בניגוד להסכם קיבוצי

    כאשר העובד מועסק תחת תנאים של הסכם קיבוצי, על ההנהלה לכבד את ההסכם ואם יש רצון לסיים את ההעסקה, יש לקיים שימוע כחוק וכן להתייעץ עם הוועד או לקבל הסכמתו, בטרם יוחלט באופן סופי על הפיטורין.

    על חובת השימוע לפני פיטורין

    על המעסיק, בכל מקרה, לקיים שיחת שימוע בהתראה מראש עם עובד המועמד לפיטורים, מלבד במקרים שבהם תקופת ההעסקה היתה מתוחמת בזמן והמשרה היתה זמנית – וסיום ההעסקה הוא מסיבות של תום תקופת ההעסקה, כפי שהיתה ידועה מראש לעובד.

    כך למשל, גם יתכן שהעובד ויתר על זכות השימוע ואז אין חובה לערוך   שימוע.

    כך גם למשל, יתכן ואלא תהא חובת שימוע במקרה של סגירת המפעל והשימוע אינו יכול לשנות התוצאה.

    למי לפנות בכל הקשור בסוגית פיטורין לשא כדין?

    עורך דין משה וקרט הינו עו"ד מומחה בדיני עבודה, המסייע בליווי וייצוג משפטי של עובדים ושל מעסיקים, בתביעות בנושא פיטורים שלא כדין.

    לייעוץ ראשוני חייגו עכשיו
    phone-icon052-860-3226 ⁩

      או השאירו פרטים ונחזור אליכם
      תוך 24 שעות:

      מאמרים מומלצים
      ייעוץ בוואטסאפ