דיני עובדים ימי חופש

ימי חופש

לכל עובד שכיר במדינת ישראל מגיעים על פי חוק ימי חופשה. ימי חופש הם הטבה סוציאלית שנדרש המעביד לספק לעובדיו על פי דיני העבודה בארץ, בכמות הנגזרת מהיקף העסקתו של העובד. במדריך שלפניכם נסקור את כל מה שחשוב לדעת בהקשר של ימי חופשה והדרך למימוש הזכות מול המעסיק.

short-form-img
לייעוץ ראשוני השאירו פרטים ונחזור אליכם תוך 24 שעות:

    ימי חופשה לעובד – מה מטרתם?

    ימי חופשה הם זכות של כל עובד במעמד שכיר בארץ, והם נועדו לאפשר לעובד לקחת הפסקה מעבודתו השוטפת לטובת התרעננות, או סידורים אישיים. חוקי העבודה בישראל מעודדים עובדים לנצל את ימי החופש שמגיעים להם לפי החוק, על מנת למנוע מצב של שחיקה, לשפר את בריאותם הנפשית ולסייע בהפחתת הלחצים המצטברים על העובדים. 

    במה מותנית הזכות לימי חופשה?

    הזכות לימי חופשה לעובד מותנית בקיומם של יחסי עובד מעביד בין העובד למי שמעסיק אותו.
    ימי חופשה הם בגדר זכות שנצברת לטובת העובד, התקפה מכוחם של החוקים הסוציאליים במדינת  ישראל.

    האם ניתן לפדות ימי חופשה שנצברו לזכות יחסי עבודה?

    גם במידה ועובד מפוטר ממקום עבודתו, אין הוא בהכרח מאבד את זכאותו למימוש ימי החופשה שצבר לאורך שנות העסקתו. פדיון ימי חופשה במסגרת סיום יחסי עבודה מתבצע כתשלום על ימי החופשה שלא נוצלו בידי העובד. 

    איך נקבעת כמות ימי חופשה שהעובד זכאי להם?

    חישוב מספר ימי החופשה להם העובד זכאי, תלוי במסגרת ההעסקה של העובד (העסקה בשכר שעתי או העסקה בשכר חודשי), הוותק של העובד במקום עבודתו, כמות הימים שאותו עובד עבד בהם לאורך השנה, והתשובה לשאלה אם העובד הועסק לאורך כל השנה או בחלק ממנה בלבד.

    עם זאת, במקרים רבים, כמות ימי החופשה שמגיעים לעובד נקבעת מראש, מעבר  לזכאות הקבועה חוק,  כחלק מתהליך המשא ומתן לקראת העסקתו, והיא מעוגנת בהסכם עבודה אישי שנחתם מול המעביד. בארץ מקובל לספק לעובדים בין 16 ל – 28 ימי חופשה בשנה כתלות בוותק של העובד במקום עבודתו.

    איך מחשבים ערך יום חופשה לעובד חודשי?

    עובד בשכר חודשי זכאים לתשלום יום חופשה בהתאם לגובה שכרם החודשי בחלוקה ל – כ- 21 או 25 ימים, בהתאם לאורך שבוע העבודה של העובד – 5 או 6 ימים, לפי העניין.

    איך מחשבים ערך יום חופשה לעובד בשכר שעתי?

    עבור עובד בשכר שעתי, חישוב דמי חופשה מתבצע בצורה קצת אחרת וערך יום חופשה יהיה זכאי העובד השעתי לא יפחת מן השכר היומי היה מקבל  אילו על עבד בזמן החופשה.

    מה עושים אם המעסיק לא משלם דמי חופשה?

    במקרה בו המעסיק נמנע מתשלום דמי חופשה לעובד, ניתן לפנות ליחידת האכיפה במשרד העבודה, לשם מימוש זכויותיו של העובד במלואן. 

    בנוסף כאשר נוצרת מחלוקת מול המעסיק לעניין כמות ימי החופשה המגיעים לעובד או סכום הפדיון, העניין ניתן להכרעה במסגרת כתלי בית הדין לעבודה ורצוי בעזרת ליווי משפטי מקצועי מטעם עורך דין דיני עבודה.

    חשוב לציין בהקשר זה כי החוק אשר נועד להסדיר את הנושא תשלום ימי חופשה לעובדים או פדיונם במדינת ישראל, הינו חוק חופשה שנתית, תשי"א-1951.

    בשורה התחתונה

    משום שהזכות לימי חופשה היא בגדר זכות יסוד של העובד, לגיטימי בהחלט להגיש תביעה לבית דין לעבודה על מנת לממשה בערוצים משפטיים. כאמור, החוק עומד לצד העובד בכל הנוגע למיצוי זכאותו לימי חופשה מול המעסיק ובמידת הצורך – גם עורך דין המתמחה בדיני עבודה יכול לסייע. בהצלחה!

    לייעוץ ראשוני חייגו עכשיו
    phone-icon052-860-3226 ⁩

      או השאירו פרטים ונחזור אליכם
      תוך 24 שעות:

      מאמרים מומלצים
      ייעוץ בוואטסאפ