דיני מעסיקים יחסי עובד מעביד

יחסי עובד מעביד

יחסי עובד מעביד הינם יחסי עבודה אשר מתקיימים בין 2 צדדים והם העובד ומעסיקו.
מעטים יודעים זאת, אך במקרים רבים, יחסים אלו מתקיימים גם בנסיבות אשר בהן נראה כי לכאורה העובד הסכים מראש לוותר על המעמד שלו מול המעסיק. במדריך זה נדון בהוראות הדין שנועדו להגדיר באילו מקרים יחסי עובד מעביד מתקיימים, ואילו זכויות עובדים נגזרות מהם. 

short-form-img
לייעוץ ראשוני השאירו פרטים ונחזור אליכם תוך 24 שעות:

    מה זה יחסי עובד מעביד?

    כאשר מדובר על יחסי עובד מעביד, הכוונה להתקשרות בין שני צדדים שבמסגרתה צד אחד אמון על ביצוע מלאכה מסוימת באופן קבוע וחזרתי, ולרוב במסגרת זמנים קבועה, ומנגד – ישנו הצד שעבורו מבוצעת המלאכה האמורה, שאחראי לשלם לצד השני שכר בתמורה לעבודתו. 

    אילו חוקים מסדירים את נושא יחסי עובד מעביד בישראל?

    הבסיס החוקי להכרה בקיומם של יחסי עובד מעביד, הינו דיני העבודה בישראל, שהם אסופת החוקים שמגדירה מהם התנאים שבהם תיחשב התקשרות במסגרת העסקה מסוימת כמחייבת את המעסיק במתן זכויות מסוימות לאדם המועסק תחתיו. 

    מתי יחסי עובד מעביד מתקיימים?

    הפסיקה בנושא זה, קבעה לא אחת כי אין בהגדרת העובד בתור שכיר או עצמאי כדי לקבוע את דבר קיומם של יחסי עובד מעביד מה שקובע האם המהות האמתת הינם יחסי עבודה, לפי מבחנים שנקבעו בפסיקה.

    אילו זכויות עובדים נגזרות מן ההכרה ביחסי עובד מעביד

    על פי חוק, קיומם של יחסי עובד ומעביד מזכים את העובד במגוון זכויות סוציאליות ובכללן:

    • דמי הבראה
    • תשלום על ימי מחלה
    • תשלום תמורת ימי חופש 
    • הפקדות לקרן פנסיה 
    • החזרי נסיעות
    • דמי ביטוח לאומי
    • מס בריאות
    • פיצויי פיטורין 

    במה שונה העסקת עובדי קבלן מיחסי עובד מעביד?

    במקרים רבים מעבידים בישראל מעדיפים להעסיק עובדים עצמאיים במתכונת של העסקת עובד קבלן, במקום להעסיק אותם כעובדים שכירים, הגם כי מעמדם האמתי הוא קיומם של יחסי עבודה.

    המשמעות הנגזרת מהעסקת עובדים עצמאיים בצורה של קבלן  עצמאי (או בתכונת פרילאנס) ללא הסדרת יחסי עובד מעביד פורמליים מולם, היא בראש ובראשונה אופרטיבית: העובד העצמאי נדרש על פי חוק לספק למעסיק חשבוניות מס / קבלות (על פי מעמדו ברשויות המיסים) כנגד התשלום שניתן לו תמורת עבודתו מול המעסיק. זאת בניגוד לעובד שכיר שמקבל מהמעסיק תלוש משכורת.

    מה ההשלכות של העסקת אדם כקבלן עצמאי ולא כעובד?

    מעבר לצורת הדיווח על ההכנסות, כאשר מדובר בהעסקת קבלן עצמאי, המעסיק לכאורה אינו מחויב לשלם לעובד זכויות סוציאליות שונות להן זכאים עובדים שכירים שיש להם יחסי עובד מעביד סטנדרטיים עם המעסיק. 

    יחד עם זאת, ככל בית הדין לעבודה ימצא כי לפי המבחנים הקיימים חלים יחסי עבודה בין הצדדים, מוסמך בית הדין לפסוק לאותו עובד שקופח זכויות כעובד.

    בתי הדין לענייני עבודה במדינת ישראל, קבעו לא זה מכבר כי בכל הנוגע לנושא של הכרה בקיום יחסי עובד מעביד, המדד הקובע הינו מהות האמיתית של יחסי הצדדים ולא האופן בו כינו הצדדים את היחסים.

    על חשיבות ההתייעצות עם עורך דין דיני עבודה בנושא של יחסי עובד מעביד

    במידה והינכם סבורים שמתכונת ההעסקה שלכם היא של יחסי עובד מעביד המזכים אתכם בזכויות סוציאליות שונות, חשוב להיוועץ בעו"ד דיני עבודה על מנת להבין היכן אתם עומדים ואילו סעדים החוק מעמיד לרשותכם על מנת שתוכלו למצות את זכויותיכם במלואן.

    לייעוץ ראשוני חייגו עכשיו
    phone-icon052-860-3226 ⁩

      או השאירו פרטים ונחזור אליכם
      תוך 24 שעות:

      מאמרים מומלצים
      ייעוץ בוואטסאפ